X

הכול בזכות חתיכי: איך עתי הפך לשם נפוץ?

בשנים האחרונות נולדו בישראל מאות תינוקות בשם עתי. מה פירוש השם ומה הקשר לאיגי וקסמן?
הכול התחיל בזכותו. עתי שולברג עם אשתו איגי וקסמן ובתם (צילום: יח"צ דלתא)

בתחילת העונה השלישית של תוכנית הריאליטי "האח הגדול", כשהוצגו כל המשתתפים, בלט במיוחד עתי שולברג. הוא לא בלט רק בזכות המראה המצודד שעורר יצרים רבים בקרב המשתתפות, אלא גם בזכות שמו המיוחד.

עתי הוא שם המופיע בתנ"ך פעמיים. פעם ראשונה מוזכר עתי כאחד מנאמניו של דוד המלך בעת מנוסתו מפני שאול. השם מוזכר שוב כאחד מנכדיו של דוד – עתי היה בנו של המלך רחבעם ואשתו האהובה, מעכה-בת אבשלום. למרות שהשם מוזכר פעמיים, מדבר בדמויות משנה בסיפורי התנ"ך, שאין עליהן כמעט כל מידע. זו כנראה הסיבה שמדובר בשם נדיר, שרק מעטים הכירו.

בשנת 2010 לא נולד בישראל אפילו תינוק אחד בשם עתי. באותה שנה הפציע שולברג בתוכנית הריאליטי הפופולרית. שנה לאחר מכן כבר נולדו 102 בנים שקיבלו את השם. בשנת 2012 נולדו 154 בנים בשם עתי, ובשנת 2013 צמח מספר התינוקות שקיבלו את השם עתי ל-166. בשנת 2014 כבר חלה ירידה קטנה ו"רק" 107 עתי נולדו. המספר נותר יציב יחסית גם ב-2015 אז נולדו 105 בנים בשם עתי.

למה דווקא עתי?

ערכנו בדיקה על שמות של כוכבי ריאליטי נוספים, וגילינו שהמקרה של עתי לא חזר על עצמו. מרבית השמות לא עברו תנודות חריגות במדד הפופולריות שלהם ביחס לזמן הופעתם בטלוויזיה, גם במקרים של שמות נפוצים וגם כאשר היו שמות חריגים יותר.

עתי שולברג עצמו נהנה מחמש עשרה דקות התהילה המתבקשות. הוא אמנם לא נעלם לחלוטין, אבל זה בעיקר מפני שהתחתן והקים משפחה עם הזמרת איגי וקסמן, שעדיין מפציעה במדורי הרכילות. בפועל הוא לא השאיר חותם של ממש בקרב הציבור בישראל, ולא הצליח למתוח את ההצלחה כמו בוגרי ריאליטי אחרים כדוגמת אלירז שדה, או אפילו זוגתו מהתוכנית ליהיא גרינר.

ההסבר ההגיוני היחיד לעובדה ששמו הפך נפוץ, היא פשוט שמדובר בשם יפה עם משמעות חיובית. השם עתי מצליח לנוע בעדינות בקו העדין שבין שם מיוחד לשם שמצליח להיות מוכר ולא מוזר – ואת זה בהחלט אפשר לזקוף לזכותו של שולברג.