X

החיים עם שמי המיוחד: מידבא

מידבא פלג מתפעלת מאנשים שמכירים את פירוש שמה המיוחד, וגם לבנותיה היא ובעלה יתיר בחרו בשמות ייחודיים. אז מה זה בכלל מידבא?
מידבא פלג
"השם צריך להיות בעל משמעות שורשית ולא בינלאומי". משפחת פלג (צילום: פרטי)

מי אני? מידבא פלג, נשואה ליתיר + 3

משמעות השם: "מפת מידבא היא המפה העתיקה ביותר של ארץ ישראל. המפה מתוארת ברצפת פסיפס של כנסיה ביזנטית בעיר מידבא שבירדן. מידבא אף נזכרת ארבע פעמים בתנ"ך. המפה מתארת את כל הארץ ובאופן מפורט במיוחד את העיר ירושלים שלאורכה עבר רחוב עמודים – הקרדו – המוכר לרבים שטיילו בעיר העתיקה בירושלים".

למה קראו לי כך? "אמא שלי ד"ר אילת מזר היא ארכאולוגית וסבא שלה פרופ' בנימין מזר היה מגדולי הארכאולוגים וכיהן במשך עשר שנים כנשיא האוניברסיטה העברית. אמא שלי הציעה את השם, וסבא שלה בדק את המשמעות המיוחדת של השם, ובישר שהיא מציינת מי נועם הזורמים ברוגע. היה להם חשוב שהשם יהיה מיוחד ולא פחות בעל משמעות היסטורית על מפת הארץ".

שמות האחים שלי: "אני הבכורה ולאחים שלי גם יש שמות בעלי משמעות היסטורית ארצישראלית: שניר, דביר ואופיר".

איך אנשים מגיבים לשמך? "כולם שואלים אותי מה המשמעות וזה מאפשר לפתח שיחה בקלות. גם בראיונות עבודה, השם שלי מאפשר פתיח טוב, ומשם יותר קל. כשהייתי ילדה ומורים חדשים היו מגיעים לכיתה, בשם שלי היו נעצרים. יש אנשים שפשוט נמנעים מלקרוא לי בשם. הרבה פעמים מעוותים את השם להגייה שדומה לאדווה. תמיד הרשימו אנשים שיודעים את פירוש השם.אלו שמכירים הם לרוב בני דור מסוים או אנשים שיותר בקיאים ומתעניינים בידיעת הארץ, בארכיאולוגיה, היסטוריה ותנ"ך".

מידבא פלג
"יש אנשים שפשוט נמנעים מלקרוא לי בשם". מידבא פלג (צילום: פרטי)

איך היה לגדול עם שם מיוחד? "עבורי השם הוא מיוחד טוב. אני חושבת שכשנותנים שם מיוחד, זה הימור כי השם יכול ליצור טראומה או חוויה טובה. אני תמיד הרגשתי שיש משמעות שורשית, ישראלית עמוקה לשם שלי. גדלתי בבית מאוד ציוני".

סיפור מצחיק: "כשהתחלתי לצאת עם יתיר, פגשתי את השותפים שלו, וכשהצגתי את עצמי מישהו אמר 'את מידבא מירושלים?', ישר יודעים מי אני כי אין עוד מידבא. גם החיבור שלי עם יתיר הוא מיוחד. יתיר הוא מדריך טיולים, מורה להיסטוריה ולתנ"ך, וגם השם שלו מיוחד. הכרנו כשעבדנו יחד בסוכנות היהודית. מצודת יתיר מופיעה במפת מידבא, ובחתונה שלנו נתנו לאורחים נרות, מעשה ידיה של דודתי אביטל, שעליהם הדפסה של מצודת יתיר במפת מידבא".

איזה שמות בחרת לילדים? "יש לנו שלוש בנות: ארבל, תבור ומיתר. בשמות שלהם התחלנו מהצפון ועד הדרום. היה לנו חשוב שאלו יהיו שמות עבריים ישראליים, ורציתי שגם יהיו קצת מיוחדים".

האם תמליצי להורים לקרוא לילד בשם מיוחד? "בעיניי הכי חשוב שזה יהיה שם עם משמעות. העיקר זה המשמעות, ובנוסף יכול להיות גם מיוחד. אני מאמינה שבגלל שאנחנו גרים בארץ ישראל, השם צריך להיות בעל משמעות שורשית ולא בינלאומי".

החיים עם שמי המיוחד: מענית

החיים עם שמי המיוחד: מגלי