X

איתי, גידי ואלעד: הסיפורים מאחורי שמות הבנים בשירים

מי היה אלעד שירד אל הירדן ומה אנחנו יודעים באמת על היוצר שכתב את הלהיט "גבריאל"? תתכוננו להיות מופתעים
ילד וילדה, חתן, כלה, פרח, אהבה
מי אוהב אותך יותר ממני? (צילום: depositphotos)

אנחנו מזמזמים את השירים בכיף, אבל כמה פעמים עצרנו לשאול את עצמנו מי הוא ניסים של עברי לידר ואיזה גידי שבר לשרון ליפשיץ את הלב? חיפשנו את הסיפורים הקטנים מאחורי השירים הגדולים.

 ♦אלירן שלי: זהו את הבנים של היוצרים המסתתרים בשיר 

♦כמה יוסי: חמישה שירים על שם אחד 

פשוט שיר אהבה

בתחילת שנות האלפיים פרצו לתודעה קבוצת זמרים צעירים ומוכשרים שזכו לכינוי "חבורת רימון" בזכות בית הספר הידוע למוזיקה, בו למדו ביחד. חבורת רימון סיפקה לנו המון להיטים, מתוכם גם שניים שהנציחו כמה מבני החבורה. אחד מהם הוא הלהיט "איתי" של קרן פלס, על הגבר שהנחשק שלא מתאהב. איתי עליו כתבה פלס הוא לא אחר מהזמר איתי פרל, עמו היה לה רומן קצר.

"איתי לא מתעסק ברגשות יותר מדי
לא משנה לו מה עובר לי בחיי
אחרי שהוא סוגר ת'דלת ונפרד
וזה החורף הראשון שלי לבד".

חברתה של פלס, איה כורם כתבה בתור תרגיל ברימון שיר על חברה ללימודים, יונתן שפירא. השיר הפך את יונתן שפירא – טייס במיל. ופעיל פוליטי – לאידיאל עבור נשים רבות, ואת איה כורם לזמרת מוכרת.

"ואמא, היא תמיד אמרה לי –
"כל גברים אותו דבר,
אם אחד ילך היום –
אחד אחר יבוא מחר",
אבל אמא לא הכירה את יונתן שפירא".

שרון ליפשיץ היתה אחת הזמרות המצליחות בישראל של שנות ה-80. הלהיט שהביא אותה לתודעה הציבורית נכתב על ידי דן תורן כבדיחה. גידי שבשיר הוא זמר הג'אז גדעון יובל, חבר ילדות של ליפשיץ שהחליט לעזוב את ישראל ולטוס לניו יורק.

"גידי אתה מתרחק ממני
מתפוגג ברקע, נעלם בשקע
אני לא יכולה להיות לבד.
גידי אתה מתעלם ממני
נעלם באופק, זה מחליש ת'דופק
המטוס ממריא – אתה נראה בריא
מה יהיה הסוף? "

הפעם הראשונה של אביב גפן

למרות שהשיר "אלעד ירד אל הירדן" מוכר לכל ישראלי, הסיפור מאחורי השיר פחות ידוע. אברהם זיגמן כתב את השיר על חברו אלעד אופיר, בנו של השחקן שייקה אופיר ז"ל. כשזיגמן פגש במקרה את שייקה אופיר, שאל אותו על אלעד, וקיבל את התשובה "אלעד ירד אל הירדן". זיגמן אהב את הצליל של המשפט בניגונו הייחודי של אופיר, והחליט להפוך אותו לשיר. הופתעתם? גם אנחנו.

"אלעד ירד אל הירדן
הוא ראה הכל פורח
להרדוף אותו הריח
ממש כמו בראשונה".

יונתן הוא אחד השמות הפופולריים בישראל באופן מסורתי. ככזה הוא גם זכה ללא מעט שירים. השיר המוכר ביותר הוא שיר הילדים "יונתן הקטן" שנכתב על ידי המשורר ישראל דושמן, בתקופה שלפני קום המדינה. אבל הוא רק פתח את הפתח לשירים נוספים עם השם.

אחד מהשירים האהובים הוא השיר "יונתן, סע הביתה", ששר אושיק לוי. את השיר כתב יהונתן גפן עבור עצמו –  וכן, זה מוזר כמו שזה יישמע. השיר נכתב בתקופה שגפן חי בניו יורק וחש געגועים לארץ. מלבדו מוזכרים בשיר שלום חנוך, בתו מאיה חנוך (הסופרת וגיבורת השיר "מאיה") וגם לראשונה בחייו אביב גפן עלה לכותרות, ואפילו קיבל מאבא אוירון במתנה.

"יונתן סע הביתה
קח רכבת, קח אוירון
קח מתנה קטנה לילד
(אוירון)
יונתן לך לישון."

לכל שיר יש שם

השיר "גבריאל" הוא מלהיטיה האלמותיים של עופרה חזה ז"ל. העובדה שצביקה פיק הלחין את השיר ידועה לכל, אבל מעטים יודעים שאת הטקסט המופלא כתב היוצר שמואל קרול, שכתב כמה להיטים ונעלם מהעין הציבורית.

"מלאך מטייל בשמיים
מלאך מבקש כוכבים
לראות הוא רוצה
הכלו המים
לנער הזה התפללתי, גבריאל
ללילה הזה חיכיתי, גבריאל"

עברי לידר בחר בשם "ניסים" כנמען לשיר מחאה. כשנשאל מי הוא אותו ניסים, ענה שזה לא אדם ספציפי אלא שם גנרי לישראלי הממוצע. בקיצור, כולנו ניסים.

"ניסים תשמע, תהיה מלחמה
בקרוב נגיע רחוק
ניסים תשמע, תהיה מלחמה
גם הבכי מושפע
מהצחוק".

רחל המשוררת לא זכתה לילד. אחד השירים המרגשים שכתבה עוסק בכמיהתה לבן ששמו יהיה אורי. לא רבים יודעים, אבל לשיר לא קוראים אורי, אלא דווקא עקרה. עצוב.

"אוּרִי אֶקְרָא לוֹ, אוּרִי שֶׁלִּי!
רַךְ וְצָלוּל הוּא הַשֵּׁם הַקָּצָר.
רְסִיס נְהָרָה.
לְיַלְדִּי הַשְּׁחַרְחַר
"אוּרִי אֶקְרָא!"

ומה עם שמות הבנות?

 ♦רותי, סיגל והגר: שמות הבנות המסתתרות בשירים 

 ♦זו ילדותי השנייה: שמות מתוך שירים שנכתבו לבנות 

 ♦הו אילנה: שמות לבנות מתוך שירי אהבה ישראלים