X

נועם ואורי: השמות הכי פופולריים לבנים

מהם השמות שהישראלים הכי אוהבים לתת לבנים שלהם? הסקירה המלאה
תינוק, נסיך, כתר
גם אם השם נפוץ, הנסיך שלך הוא הכי מיוחד (צילום: depositphotos)

כבר חמש שנים שכמעט ואין שינויים ברשימת עשרת השמות הנפוצים בישראל לבנים, ממש כמו ברשימת הבנות. השמות האהובים ביותר הם שמות עם משמעויות עמוקות המבטאים חיבור ליהדות, לשפה העברית ולדמויות מפתח בתרבות.

ניתן לחלק את השמות לשלוש קטגוריות עיקריות: מהתנ"ך, שמות ישראליים, ושמות בינלאומיים.

שמות מהתנ"ך – שלושת האבות ושנים עשר השבטים לא הצליחו לפלס דרכם לעשירייה הראשונה, ורק יוסף, בנו האהוב והמוצלח של יעקב אבינו נכנס לרשימה באופן יציב. גם דוד המלך מככב במקום מאוד גבוה, לרוב בין המקום השני לרביעי. איתי אמנם היה דמות שולית יחסית בתנ"ך, אך כאחד מנאמני דוד המלך הוא נשאר צמוד אליו בעשירייה הפותחת. באופן מסורתי, את העשירייה סוגרים השמות דניאל, הנביא שנכתב על שמו ספר, יהונתן, בן המלך שאול וחברו הקרוב של דוד ומשה, האיש שהוביל את בני ישראל ממצרים.

שמות ישראלייםנועם ואורי מתחלפים ביניהם כבר כמה שנים על זכות הבכורה בראש רשימת השמות. שניהם שמות אופטימיים, האחד מבטא אור ואש, השני מבטא נעימות ושלווה. שני השמות כל כך אהובים על הישראליים, עד שהפכו זה מכבר לשמות יוניסקס המקובלים גם עבור הבנים וגם עבור הבנות. לצידם נמצא את השם איתן, המשדר עוצמה וכוח. את השם איתי אמנם כבר הזכרנו כשם תנ"כי, אבל האמת היא שמעטים יזהו את החלק שלו בתנ"ך, והוא נתפס בעיקר כשם ישראלי-צברי.

שמות בינלאומיים – העולם הפך לכפר גלובלי, והורים רבים רוצים שהשמות של ילדיהם יישמעו טוב גם בחו"ל. אריאל ודניאל הם שמות שנשמעים מאוד ישראליים מצד אחד, אך יתקבלו בקלות גם בעולם הרחב. גם השמות יהונתן, דוד ויוסף יכולים להפוך לבינלאומיים – בעזרת שינויים קלים בהגייה.

איך הכתיב משפיע על המיקום?

מכיוון שהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אוספת נתונים על פי הרישום בתעודות הזהות, לכתיב יש משמעות יותר מאשר הדרך בה נהגה השם. כך למשל אורי, השם שנודד על הפודיום בין המקומות הראשון, השני או השלישי, יכול להיות גם Ori וגם Uri. בדיוק מהצד השני נמצא יהונתן, שממוקם לרוב בין המקום השישי לעשירי. מצד שני כאשר מרחיבים את החיפוש, מגלים שאותו השם בכתיב אחר – יונתן – נמצא בעשירייה השנייה של השמות, כך שאם נדמה לכם שיש יותר יהונתן מאשר אורי, אתם לא טועים.

ומה עם העשירייה השנייה?

גם בעשירייה השנייה מככבים השמות התנ"כיים והצבריים: איתמר, אברהם, יהודה, שמואל, ישראל ויונתן (המקביל של יהונתן), לצד עידו, יאיר, עומר והראל.